Grupa IV

Nasza grupa liczy 26 dzieci. Pracują z nami nauczycielki: Alicja Dąbrowska i Aleksandra Jerzykiewicz a pomaga im p. Teresa Orynek.

Serdecznie zapraszamy na konsultacje indywidualne -po bezpośrednim umówieniu się.


 

Co miesiąc przedstawiamy Państwu zakres tematów i umiejętności, nad którymi pracujemy.

 

Oto plan na wrzesień 2019:
 

Wakacyjne wspomnienia:

poznanie znaku graficznego głoski a, A na podstawie wyrazów aparat, ananas i Agata
cyfra O

Dziecko:
- posługuje się określeniami związanymi z morzem, górami, lasem, jeziorem,
- wzbogaca słownictwo czynne o wyrazy związane z tematem,
- wypowiada się na temat obrazka i uczy się zadawać pytania,
- potrafi się przedstawić oraz powiedzieć kilka słów na swój temat,
- rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy,
- dzieli wyrazy na sylaby i głoski,
- określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę prawą i lewą,
- odzwierciedla w formie plastycznej własne spostrzeżenia i doświadczenia,
- podporządkowuje się regułom zabawy,
- doskonali sprawność fizyczną.

 

W przedszkolu

poznanie znaku graficznego głoski m, M na podstawie wyrazów mama, mapa i Marta
cyfra 1

Dziecko:
- zna zasady obowiązujące w grupie przedszkolnej i przedszkolu, przestrzega ich i rozumie zasadność ich przestrzegania,
- odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania,
- stosuje zwroty grzecznościowe,
- wie, że w sytuacjach trudnych może poprosić o pomoc osoby dorosłe,
- wypowiada się na temat ilustracji,
- słucha utworów literackich,
- czyta globalnie imiona,
- rozróżnia stronę prawą i lewą, wie, że inni także mają stronę prawą i lewą,
- uczy się rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby oraz w odniesieniu do wybranego obiektu
- posługuje się określeniami dot. położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, obok, z przodu, z tyłu, jedna strona, druga strona,
- starannie wykonuje prace plastyczne, posługując się klejem.


Jesteśmy bezpieczni

poznanie znaku graficznego głoski T, t na podstawie wyrazów tata, tort i Tomek
cyfra 2

Dziecko:
- zna i przestrzega zasad i obowiązków pieszego uczestnika ruchu drogowego,
- prawidłowo rozpoznaje podstawowe znaki drogowe,
- uczy się przewidywać niebezpieczne sytuacje,
- wie jak się zachować w sytuacji zagrożenia, zna pojęcia: ewakuacja, znajomy i nieznajomy oraz numery alarmowe,
- wypowiada się na określony temat, słucha kolegów i uzupełnia ich wypowiedzi,
- czyta globalnie wyrazy związane z tematem,
- potrafi porozumieć się w sprawie poruszania się w otoczeniu,
- rozwija zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach emocjonalnych,
- odzwierciedla w formie plastycznej zapamiętane znaki i symbole,
- eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem rozwijając wyobraźnię muzyczną.

 


Dbam o siebie i środowisko

poznanie znaku graficznego głoski O, o na podstawie wyrazu oko, okno i Ola
cyfra 3

Dziecko:
- zna kolejne etapy prawidłowego mycia rąk i zębów
- przestrzega zasad mycia rąk
- zna znaczenie słowa recykling,
- potrafi prawidłowo segregować śmieci,
- opowiada treść obrazka, odwołuje się do doświadczeń wyniesionych z domu rodzinnego,
- układa sylaby z poznanych liter,
- orientuje się na kartce papieru i wie, w którym miejscu ma rysować szlaczki,
- rozróżnia mapy, plany i obrazki,
- potrafi rozplanować pracę na całej powierzchni kartonu,
- odczytuje treści przekazywane przez ruch ciała.


PIOSENKI I WIERSZYKI

Na 4 i na 6
Czasem biegnie przez podwórko,
Czasem chowa się za chmurką,
czasem ma we włosach kwiat –
taka piosenka na kilka lat.
Ref: Na 4 i na 6,
na słońce i na deszcz,
na 4 i na 5,
więc śpiewaj gdy masz chęć!
Na 4 i na 3,
na uśmiech i na łzy,
na 4 i na 2,
więc śpiewaj la, la, la!
II. Czasem kryje się pod liściem,
czasem w kropli deszczu błyśnie,
czasem ją zanuci wiatr,
taka piosenka na kilka lat!
Ref: Na 4 i na 6…
III. Wszędzie chodzi razem z nami,
nocą sypia pod gwiazdami,
albo śpiewa w naszych snach –
taka piosenka na kilka lat!

 

Księżycowy kamień

Co ja mam, co ja mam? Księżycowy kamień.
Świeci się, błyszczy się księżycowy kamień.
To się ze mną zamień.
Ja ci dam, ja ci dam kredki, znaczki, szkiełka,
koraliki z liczydełka i te dwa pudełka.

Co ja mam, co ja mam? Księżycowy kamień.
Świeci się, błyszczy się księżycowy kamień.
To się ze mną zamień.
Ja ci dam, ja ci dam lizak, łódkę z kory.
Trąbkę, gwizdek, muszlę, korek, bursztyn i scyzoryk.
Nie dam go, nie dam go, nie dam za nic w świecie.
Musiałbym, musiałbym znów na księżyc lecieć.
A w jakiej rakiecie?
Gdzie ją masz? Pokaż nam! Może tylko kłamiesz,
może to nie księżycowy, ale zwykły kamień.



Hymn Przedszkolaka

Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.

Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze, w sali
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.

Czasem rano trudno mi wstać.
Chciałoby się leżeć i spać,
Lecz na mnie czeka auto i miś.
W co będziemy bawić się dziś?

Ja chodzę tam co dzień ...

Zamiast mamy panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.

Ja chodzę tam co dzień ...

 


Uliczne sygnały

Raz na jezdnię wlazła gapa, taka gapa, że aż strach.
Ktoś za kołnierz gapę złapał, ktoś za gapą krzyknął: Ach!
Oj, ty gapo, co ty robisz? Tu jest jezdnia, chyba wiesz?
Autobusy, samochody, motocykle pędzą też!

Uliczne sygnały zna duży i mały, uliczne sygnały trzeba dobrze znać.
Gdy światło zielone, na druga idź stronę, lecz kiedy jest czerwone, musisz stać!

Jezdnia nie jest do spacerów, do zabawy także nie.
Ciężarówki, sto rowerów i tramwaje spieszą się.
Ty fajtłapo, nie bądź gapą, gapa może skończyć źle!
Popatrz w lewo, potem w prawo. Jezdnia wolna? Śmiało przejdź!

Uliczne sygnały...



Dzieci i światła

Po ulicach auta pędzą w różne strony
Uważajcie dzieci na światło czerwone
Razem z mamą muszę stanąć, kiedy światło jest czerwone,
a na drugą przejdę stronę przy świetle zielonym.

Już hamują z piskiem auta rozpędzone,
bo dla dzieci mruga światełko zielone.
Razem z mamą muszę stanąć, kiedy światło jest czerwone,
a na drugą przejdę stronę przy świetle zielonym.

Auta mkną po jezdni, chodnik jest dla dzieci,
patrzcie jakie światło przed wami się świeci.
Razem z mamą muszę stanąć, kiedy światło jest czerwone,
a na drugą przejdę stronę przy świetle zielonym.

 

Bądźmy uważni

Czy to duże miasto, wioska czy osada,
kto uważnie chodzi, ten pod nic nie wpada!
Kolorowe światła obok skrzyżowania:
jedno iść pozwala, drugie iść zabrania.

Refren:
Bądźmy uważni!
Bądźmy ostrożni!

2. Ten czerwony sygnał przejść nam nie pozwala,
Gdy czerwonym okiem patrzy na nas z dala!
A zielony sygnał oko ma zielone,
mówi: bardzo proszę przejść na drugą stronę!

Refren:
Bądźmy ostrożni!

Przejście przez ulicę nie jest trudną sprawą:
Najpierw spójrzmy w lewo, potem spójrzmy
w prawo!
Jeśli nic nie jedzie, można iść bezpiecznie,
ten drogowy przepis trzeba znać koniecznie.

Refren:
Bądźmy uważni!

 



Bardzo lubię ananasy,
te owoce egzotyczne.
Ananasy w twardej skórce
są niezwykle apetyczne.

A to Agata.
Hobby Agaty
to fotografia
i aparaty.


W muzeum bardzo mile
spędzamy długie chwile.
U boku mamy i taty
oglądam eksponaty.

Martusia gra jak z nut!
Martusia pięknie gra!
Niech Marta zagra dziś!
Niech Marta koncert da!


Tyk, tyk, tyk – to taty
zegarek tak tyka.
Tyk, tyk, tyk – to taka
domowa muzyka.

Tata Tomka jest pilotem.
Tata lata samolotem.
Tomek woła: „Wiwat, tata!”
Tak wysoko tata lata.

 


W ogrodzie ogórek
owalny, niewielki,
a obok zagonek
okragłej brukselki.

Oto Olek, nasz kolega.
Co nam Olek dzisiaj powie?
- Proszę, oto są owoce!
A w owocach – samo zdrowie!